blog

1+1= een heleboel

Geschreven door Theo klungers zondag 05 februari 2012 10:48

1 + 1 = een heleboel...

Gisteren, zaterdag 4 februari, reed ik vanuit Weesp richting Woerden. Een prachtige rit. Een compleet wit landschap, waar de bomen de sneeuw als een
vorstelijk gewaad droegen. Ik was op weg naar de bijeenkomst van de trainers Omgaan met Pesten / Sta Sterk Trainers.

In 1996 ben ik begonnen met Posicom. De start kwam door de vraag van het
toenmalige I.B-samenwerkingsverband om een workshop over pesten te geven. Het lukte onze school om pesten behoorlijk succesvol aan te pakken en mijn collega I.B.-ers wilden weten wat wij hiervoor deden.

Enkele jaren geleden kreeg ik behoefte aan collega's, die ook gespecialiseerd waren in pesten, want ik ontving op het professionele vlak weinig feedback meer, behalve dat ik erg goed bezig was in trainingen en therapie. Erg leuk om te horen uiteraard, maar de kans op tunnelvisie en stilstaan liggen dan m.i. erg op de loer.

Ik dus op zoek naar collega's, waar ik niet alleen iets zou brengen, maar
ook zou kunnen halen. En ik vond ze. Professionals die met hun hart op de goede
plek willen werken aan het voorkomen en aanpakken van pesten. Mensen die tegen me zeggen: "Dat zeg je nu wel, maar / en....." Collega's die mij aan het
denken zetten en die ik (hopelijk:-) ook aan het denken zet. Leuk om die collega's weer te ontmoeten en de nieuwste ontwikkelingen te horen van elkaar, bijvoorbeeld over het hedendaagse digitaal pesten en de aanpakmogelijkheden.


Voldaan ging ik 's middags weer naar huis. Het is voor mij een goed besluit geweest me bij deze 'club" aan te sluiten.

   

   

 

 

Yes, lekker roddelen...

Geschreven door Theo klungers zondag 29 januari 2012 14:04

Yes, lekker roddelen...

In mijn vorige blog sprak ik over positief roddelen. Iemand vroeg of ik dit nader zou kunnen uitleggen.

Ik versta onder positief roddelen dat je iets positiefs van / over een persoon vertelt aan een ander. Bijvoorbeeld Mohammed vertelt aan Saskia: "Ik heb Leo vandaag horen zingen in de musical. Ik vind dat hij hartstikke goed kan zingen.

Voor een leerkracht of docent kan positief roddelen een prachtig instrument zijn om het pedagogisch klimaat te verbeteren. Leerlingen ervaren dat je hen positief ervaart en over hen spreekt. Uiteraard moet je wel elke positieve roddel echt menen.

Zo kan een leerkracht ook positief roddelen over een kind, dat uit de groep
dreigt te vallen. Dit werkt overigens alleen positief, als de leerkracht ook
positief roddelt over andere kinderen.

Een positieve roddel van een door de leerlingen geaccepteerde leraar laat
leerlingen anders naar de gecomplimenteerde leerling kijken.

Een positieve roddel kan ook gegeven worden na een negatieve opmerking.
Bijvoorbeeld: Mark: "Meester, wat is Piet vandaag druk hè?" Meester:" Ja, hij doet best druk en ik vind hem vandaag ook heel dapper, toen hij zich als eerste opgaf voor de spreekbeurten." Als leraar ontken je het één niet (druk zijn) en gelijktijdig voeg je iets anders toe, dat positief is (dapper zijn).

 

 

 

Wees zelf een goede vriend

Geschreven door Theo klungers zaterdag 28 januari 2012 15:31

Wetenschappelijke feiten: 1. vrienden beschermen je tegen pestgedrag. 2. Je krijgt vrienden door zelf een betrouwbare vriend te zijn.



In mijn vorige blog heb ik aangegeven dat ik het één en ander zou schrijven over vrienden maken en behouden.


Hieronder tips
/ aanraders....

  • Wees vriendelijk tegen kinderen die vriendelijk of neutraal tegen jou zijn.
  • Ga geen energie steken in het populaire groepje en / of pesters en meelopers, maar richt je op leeftijdsgenoten die neutraal of vriendelijk tegen je doen.
  • Een vriend hoeft niet een alles-in-één-vriend te zijn. Je kunt een sportvriend hebben, een muziekvriend, een praatvriend, enz.
  • Laat toe, dat je vriend ook vriend van andere kinderen is, ga dus niet claimen en jaloers doen.
  • Groet andere kinderen, door bijvoorbeeld te zeggen: "Hoi Marlies" en loop rustig door.
  • Geef dagelijks enkele welgemeende (korte) complimenten.
  • Ook sterk werkt door een compliment over iemand te maken tegenover een ander. Bijvoorbeeld tegen Ingrid zeggen, dat je vindt dat Joke echt stoer is, omdat ze een boom inklom, om het arme poesje te redden. Grote kans dat Ingrid jouw compliment aan Joke vertelt. En dat geeft joke waarschijnlijk weer een goed gevoel over jou. Ik noem dit  positief roddelen.
  • Ontdek en praat over de interesses van een ander. Bijvoorbeeld: "Hé Piet, nog naar FC Weesp geweest afgelopen zaterdag?"
    Wees jezelf en accepteer volledig dat een ander ook zichzelf mag zijn.  


Zeer sterke afraders (dé manier om vijanden te kweken) en dat is vast niet je bedoeling....Wink

  • Moraliseren, zeggen hoe het hoort met de toon van een volwassene. 
  • Anderen verlinken. Bijvoorbeeld: "Meester, Piet zat te praten toen u uit de klas was." 
  • Voor meester of juf spelen. Bijvoorbeeld: "Sophie, de juf zei net dat niemand meer mocht kletsen."
  • Roddelen over andere kinderen.
    Vals spelen of niet tegen je verlies kunnen.  
      
    Experiment: ga eens na bij welke opmerkingen en / of acties andere kinderen
    vriendelijk reageren en welke opmerkingen en / of acties tot irritatie leiden. 


     De tips hierboven kunnen je daarbij verder helpen.

Heel veel succes!

 

Pesten en vrienden

Geschreven door Theo klungers zondag 08 januari 2012 12:07

Echte vrienden zijn "beschermende factoren" tegen pesten


Ooit werkte ik op een school meerdere jaren in een groep 8. Eén van de jongens, laten we hem Piet noemen, zou het jaar daarop groep 8 nog een keer doen. Het was een zachtaardige jongen met veel vrienden in de klas.

Na de zomervakantie zat Piet n zijn nieuwe groep. Na enkele dagen viel het me op, dat hij stiller was, dan het jaar daarvoor. In een apart gesprek bleek hij door een paar jongens gepest te worden.

Dezelfde middag op het bankje voor school sprak ik een leerling uit de oude
klas van Piet. "Piet wordt gepest, hè meester." Voordat ik antwoord
kon geven zei hij: "Maar ik denk dat het pesten nu wel over is, hoor. We
hebben de pesters verteld, dat wij het heel erg belangrijk vinden, dat ze hem
met rust laten."

Piet werd niet meer gepest en heeft verder een prettig jaar gehad. Ex-pesters en Piet konden het later ook goed met elkaar vinden. 

Uit onderzoek blijkt dat vrienden hebben een beschermende factor is tegen
pesten. Vrienden helpen een gepest kind. Hij of zij staat letterlijk niet alleen.


De volgende keer een blog over hoe men vrienden kan maken en behouden.

 

Niks mis met deze groep

Geschreven door Theo klungers woensdag 04 januari 2012 14:16

... "Kun je bij ons komen observeren in
groep 7?" vroeg een directrice, want wij missen de signalen van dat de kinderen
zich rot naar elkaar gedragen, terwijl ouders dat wel aangeven."

Deze bovenstaande vraag werd me een tijd geleden gesteld door een directrice van een basisschool. De school zag bij de kinderen geen negatief gedrag t.o.v. elkaar. Soms wel een ruzietje, maar dat liet zich altijd wel weer oplossen. De beide groepsleerkrachten hadden zelf al geobserveerd, de I.B.-er en tenslotte ook de directrice. Ze kregen er geen vinger achter.

Uit de informatie die ik vooraf kreeg, bleek, dat er in groep 5 veel problemen waren geweest, toen een populaire leerkracht ging verhuizen en de groep een invaller kreeg tot het einde van het cursusjaar. In die periode viel alles wat de invaller deed
verkeerd bij de kinderen en hun ouders en werd de sfeer t.o.v. elkaar kribbig. Er ontstonden regelmatig ruzies. In groep zes ging het snel weer beter. De groep kwam emotioneel weer in balans. Althans zo werd dat door school ervaren. Echter enkele ouders vonden de sfeer in de groep nog steeds verkeerd. In groep 7 was dit nog steeds zo.

In de middagpauze liep ik buiten rond met de pleinwacht, die me de betreffende groep 7 aanwees. Alles verliep m.i.
conflictvrij. Op het hele plein kwam de sfeer op mij relaxt over.

"s Middags in de groep observeerde ik bij verschillende lessen en probeerde "stiekem conflictgedrag" te signaleren. Maar dat lukte niet. De kinderen konden zelf veel zaken m.b.t. het werk regelen en dat verliep in goede harmonie, evenals de gymles. Conclusie was: een groep die goed kan samenwerken en waar kinderen elkaar helpen. M.i. niks mis mee.

Op de ouderavond bleek, dat de meeste ouders zich in het verhaal van mijn observatie herkenden. Hun kinderen gingen met plezier naar school. Uiteindelijk waren er twee ouderparen, die vonden dat er veel problemen in de groep waren. Bij doorvragen bleek, dat zij zeer alert waren op conflicten. Elk normaal conflictje werkte bij hen als teken van dat het nog niet goed ging met de groep. Toen hen dat duidelijk werd, liet één ouderpaar de angst los en durfde te geloven, dat de groep goed functioneerde. Een ander ouderpaar bleef vinden, dat er toch problemen in de groep waren. De leerkrachten, I.B.-er en directeur wisten voor zichzelf nu zeker, dat het met deze groep 7 wel goed zat.

 

Lang leve de moeder van Mark

Geschreven door Theo klungers zaterdag 17 december 2011 18:41

.... "Hé Dirk, wat een mooie voetbal heb je, jongen.."

Dirk glimt. Vaak wordt zijn naam alleen maar gebruikt om hem op zijn kop te geven. De moeder van Mark weet dat. En het doet haar pijn. Haar eigen zoon is bij iedereen populair. Dirk niet bij alle ouders. Juist daarom schiet zij Dirk aan met een welgemeende aardige opmerking.

Dirk dartelt vrolijk de school in.

Moeders, als die van Mark, vormen een veilige kring om de groep. Marks moeder is goud waard om een gezonde groepssfeer voort te laten duren of te laten ontstaan.

Lang leve zulke moeders en vaders! Smile

 

moeder pest ander kind

Geschreven door Theo klungers zaterdag 17 december 2011 18:02

.... "Mama, mag Dirk bij mij komen spelen"?
"Lieverd, Dirk is druk en dus komt bij ons niet over de vloer."

Dirk is druk en verdrietig. Zijn vriendje op school mag eigenlijk niet met hem spelen. Laat staan dat Dirk bij vriendje thuis mag komen. Moeder komt op school om te vertellen, dat Dirk toch echt niet met haar zoontje mag omgaan, want Dirk komt uit een niet-net-gezin en is erg druk, vindt moeder. Vriendje vindt het jammer, want hij mag Dirk wel. Dirk stoeit graag en is bijna altijd vrolijk.

Intussen vertelt de moeder van vriendje aan andere moeders, dat Dirk erg druk is, die je echt niet thuis wilt hebben. Ze vertelt dat ze op school is geweest om van juf te eisen, dat Dirk wordt aangepakt, want Dirk is druk.

Alleen in de klas is Dirk minder druk. Hij heeft met juf afgesproken, dat als hij druk is, dat hij even apart gaat zitten werken met zijn koptelefoon. Hij doet supergoed zijn best, want juf is lief.

Intussen gaan andere moeders op het plein extra op Dirk letten. Dirk rent de school uit. Dat lijkt wel erg druk. Vriendje rent ook de school uit, maar dat is normaal na een lange schooldag.

Moeder van vriendje zegt tegen de andere moeders, dat zij ook naar de juf moeten gaan om te klagen over Dirk en dat doen de moeders, op één moeder na die per direct uit de "vriendinnengroep" van moeder valt.

Wellicht zonder te weten is moeder van vriendje bezig groepsfeersloper te worden i.p.v. te bekijken hoe zij Dirk het gevoel kan geven, dat hij er mag zijn en dus fuctioneert als groepssfeermaker. Uiteraard zou ze daarna best met Dirk kunnen bespreken hoe het Dirk zou kunnen lukken vijf minuten rustig te zijn.


Voor moeder mag ook vader gelezen worden. Wink     En zo kan het gelukkig ook...lees meer over de moeder van Mark....

 

Je geheime maatje - sfeerversterker

Geschreven door Theo klungers dinsdag 22 november 2011 12:37


Smile

De bedoeling van "het geheime maatje" is dat kinderen gericht worden op het elkaar
aandacht geven, een sfeerversterker.

Hoe het werkt:

1.Leerlingen trekken aan het begin van de dag per tafelgroep of per klas een naam.

2.De leerling, die een kind getrokken heeft (= het geheime maatje), gaat  het getrokken kind vandaag extra aandacht geven*1.

3.Aan het einde van de dag kijkt elke leerling of hij / zij kan raden wie zijn / haar geheime maatje was.

4.Hoe gaf je geheime maatje aan jou (de getrokken leerling) aandacht?

5.Hoe was dat voor jou om die aandacht te krijgen?

6.Geef je maatje een "top" (=positieve feedback).

7.Hoe was het om zelf het geheime maatje te zijn en de ander die aandacht te geven?


*1= Met de kinderen kan de leraar bespreken op welke wijze je extra aandacht kunt geven. Ook kan de leraar bespreken of extra aandacht geven alleen een doe-activiteit is, of iets vanuit je hart. 

    

 

De baas in de klas

Geschreven door Theo klungers zaterdag 12 november 2011 12:54

...Op een bepaald moment zei ik tegen een leerling: "Ga je even zitten, alsjeblieft?" De leerling keek me vrolijk
aan en zei met een tinteling in haar ogen: "Oh
, u speelt de baas." Ik zei lachend: "Nee, ik speel niet de baas, ik ben de baas." Grinnikend gaf ze toe, dat dit zo was. Daarna gingen we goedgemutst aan het werk.

In de klas is de leerkracht de baas. Niemand anders. Zelfs niet de directeur (formeel wel natuurlijk). Ooit toen ik op de Amsterdamse PI-school "Prof. Waterinkschool" (nu rec 4) werkte, liep ik met een klas 12 tot 14 jarigen naar beneden. Vlak daarvoor had ik tegen een jongen gezegd, dat ik het niet goed vond, dat hij van plaats zou verwisselen. Eenmaal op de trap kwamen we de directeur tegen. De jongen greep zijn kans en zei tegen de "baas van de school", dat hij van mij geen andere plaats mocht in de klas. De reactie van de "big boss' vond ik grandioos. Theatraal zei hij tegen de jongen: "Weet je, ik ga je een geheim verklappen." De rest van de klas luisterde ademloos toe. "Weet je, ik ben alleen de baas op de gang en
in mijn kamertje, want de juffen en meesters zijn de baas in de klas." Hiermee was op een leuke wijze mijn autoriteit in de klas bevestigd.

Als we het hebben over de baas in de klas, dan bedoel ik hier geen gefrustreerd dictatortje mee. Een goede baas in de klas is m.i. een leraar, die vakkundig en met passie kinderen de kans geeft zichzelf te ontwikkelen, rekening houdend met de veiligheid en grenzen van zichzelf, van andere kinderen en volwassenen. De leraar heeft hierin de leidende rol!

Voor het functioneren van de leraar is het m.i. essentieel dat M.R., bestuur en directie dit standpunt daadkrachtig en moedig uitdragen, want dan komt er rust in school. En ouders die toch (op hoge poten) willen, dat hun kind als prins of prinses behandeld wordt helder maken dat u in dat geval toch nog de koning(in) bent. Wink  


Vragen voor in de klas op een basisschool (middenbouw / bovenbouw)...

We gaan het over "de baas zijn" hebben. We proberen in dit gesprek met elkaar te ontdekken wat een baas is en wat een baas mag doen.

  • Wie is volgens jou thuis de baas?
  • Wie is buiten de baas?
  • Wie is er volgens jou in de klas de baas?
  • Is het handig dat een leraar de baas in de klas is? Waarvoor wel / niet?
  • Ben jij ook ergens de baas over? Of het baasje van... (je konijn)?
  • Ben je ook de baas over jezelf? Ben je dat altijd? Geef eens voorbeelden?
  • Als je de baas bent, mag je dan alles doen? Waarvoor wel / niet?
  • Ken jij iemand die de baas is en die jij een goede baas vindt?
  • Wat doet hij of zij dat jij die persoon een goede baas vindt?
  • Moet je altijd naar een baas luisteren? Wanneer wel en wanneer niet?
  • Is een baas ook de baas over jouw eigen mening? Leg eens uit?
  • Hebben jullie nog goede tips voor mij als baas van de klas?
  • Dank jullie wel voor dit gesprek. Wat hebben we met elkaar van dit gesprek geleerd? 

 

 

adjunct-directeur van het Anna van Rijn College

Geschreven door Theo klungers vrijdag 11 november 2011 19:26

"Denkt u, dat er een moment komt dat u gaat opvoeden?"

Ooit heb ik op een school, waar ik als adjunct-directeur werkte, de bovenstaande vraag heel lief en onschuldig aan een ouder
gesteld. Deze ouder vond de opmerking van haar zoon tegenover een leerkracht van "Zit niet zo te zeuren man" getuigen van assertiviteit.

Vandaag kwam de zin "Denkt u, dat er een moment komt dat u gaat opvoeden?" spontaan in me op toen ik las dat een vader een aanklacht indiende tegen een adjunct-directeur van het Anna van Rijn College, die zijn zoon de klas uitzette, nadat de jongen 10 keer!!! de opdracht kreeg de klas te verlaten na een vechtpartij. Hoe haalt een ouder het in zijn hoofd dan
de adjunct-directeur aan te klagen i.p.v. te zeggen tegen de jongen: "Ga jij eens even heel snel je excuses aanbieden, ben je helemaal betoeterd."

Maar nee, een aanklacht werd ingediend en de adjunct gearresteerd, alsof het een misdadiger betreft. Een politiewoordvoerder hoorde ik op t.v. zeggen: "We namen de adjunct ook mee voor zijn eigen veiligheid." Hoezo? denk ik dan. Door wie werd hij dan bedreigt? Is die persoon ook meegenomen? Mocht de adjunct kiezen of hij voor zijn eigen veiligheid mee wilde?

Soms zie ik een leerkracht bij een groepsobservatie zich in allerlei bochten wringen om een kind op een lieve manier te laten gehoorzamen. Geen rare dingen, maar gewoon van "Piet, wees even stil, want ik wil beginnen." En Piet, die geen
stoornis heeft, gaat gewoon door en de leerkracht moet tig keer blijven vragen, totdat Piet uitgepraat is.

I.p.v. Piet te leren dat juf de baas is, zodat hij en de rest van de klas ongestoord de les kunnen volgen, geeft de moeder Piet gelijk, waardoor Piet door kan gaan. Mijn advies in deze is: Moeder duidelijk maken, dat Pietje dient te luisteren. Zo
niet, zoek een school waar Pietje wel gewoon bewust ongehoorzaam mag zijn. Belangrijk is wel, dat de directeur hier stevig achter staat.

School hoort heel goed les te geven en daar mogen ouders school ook op aanspreken en de ouders dienen heel
goed op te voeden en daar mag school ouders op aanspreken, vind ik. Dan vormen school en ouders een krachtig koppel om kinderen de kans te geven zich te ontwikkelen in een veilige leeromgeving. En in een veilige leeromgeving voor leerling en leraar kan ook  plezier gemaakt worden, omdat grenzen helder zijn.
   
  
Als u deze gebeurtenis wilt bespreken n de klas, dan heeft u wellicht iets aan de onderstaande vragen....

  • Hebben jullie het gehoord / gelezen van de adjunct-directeur die is gearresteerd?
  • Wat vinden jullie daarvan?
  • Wat had die jongen van 13 gedaan? En hoe vind je dat?
  • De adjunct-directeur heeft na 10x zeggen dat hij de klas uit moest hem de klas uit gezet. Als jij adjuct-directeur was had je dan hetzelfde gedaan of wat zou jouw tip zijn?
  • Hoe denk je over de reactie van de vader, die boos voor school stond en een aanklacht indiende?
  • Denk je dat dit de 13 jarige jongen helpt? Waarvoor denk je dat?
  • Hoe zouden jouw ouders reageren als je na een vechtpartij de klas niet uit wil en er uiteindelijk uitgezet wordt?
  • Maandag vindt er een gesprek plaats tussen school de vader en de jongen. Wat moet er volgens jullie worden besproken? En waarom?
  • Bedankt voor jullie inbreng. Fijn om te horen hoe jullie er (verschillend) tegenaan kijken.

 

Pagina 4 van 5

«StartVorige12345VolgendeEinde»

Lezen over pesten

Praktische informatie om pesten aan te pakken vindt u in de reader "Van
pesten naar een wij-gevoel" voor ouders, leerkrachten en anderen die werken
met kinderen / jeugdigen.

Meer informatie

"Van een moeilijke groep naar een prettige groep" is een praktische reader
over het stimuleren van hulpvaardigheid naar de ander en zichzelf binnen de
groep.

Meer informatie

 

© 1996 - 2017 Posicom te Weesp  Kvk (gooi en eemland): 32063590   -  Posicom voor het aanpakken,voorkomen en verwerken van pesten & cyberpesten.