plagen, ruzie of pesten - uit reader VPNEW

Uit de reader "Van pesten naar een wij-gevoel" (VPNEW) van Theo Klungers van bureau Posicom. 

Plagen / ruzie / pesten

 

Er bestaat een verschil tussen plagen, pesten en ruzie maken.

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen plagen en pesten en wat is het verschil tussen pesten en ruzie maken?

Videofilm

Plagen

Je kunt van plagen spreken, als beide partijen even sterk zijn, en er niet echt gesproken kan worden van een slachtoffer en een dader. Plagen zie je vaak bij mensen die elkaar wel mogen.

Het kan een steekspel met woorden zijn, of elkaar voor de gek houden. De plager heeft niet de intentie om de geplaagde te beschadigen. Tussen kinderen, zeker in de bovenbouw en in het oortgezet onderwijs, zie je hetzelfde patroon ontstaan. Humor (echte!) staat hierbij centraal.

De ogen van plager en geplaagde glinsteren, er vindt een woordenspel plaats. Dit versterkt zelfs de onderlinge band. De plager heeft warme gevoelens t.o.v. de geplaagde en dat is wederzijds.

Door zo nu en dan een beetje geplaagd te worden en terug te plagen zal de sociale weerbaarheid van een kind vergroot worden. Het is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.

Kinderen met een laag zelfbeeld (=hoe je jezelf ziet), weinig zelfvertrouwen, of (ex-)slachtoffers van pesten kunnen vaak niet tegen plagen; zij vinden het moeilijk om in te schatten of een plagerijtje niet als pesten bedoeld is.

 

Tips

  • Als een kind niet tegen plagen kan, is een gesprek met het kind hierover zinvol.
  • Niet tegen plagen kunnen, kan te maken hebben met een negatief zelfbeeld en zelfvertrouwen.
  • In de klas aangeven, dat de geplaagde plagen niet leuk vindt, omdat…… Dus stoppen!

Ruzie

Ruzie maken wordt door kinderen nog wel eens benoemd als pesten. Hoewel een ruzie geen pesten is, kan een niet goed opgeloste ruzie soms wel tot pesten leiden.

Een ruzie is een conflict tussen mensen over een bepaalde zaak. Bijvoorbeeld over
spelregels bij het knikkeren, of over het feit of er nu wel of niet voor het “echie” werd gespeeld. Als een ruzie uitgepraat is kunnen de voormalige ruziemakers vaak weer samen door één deur.

Bij pestgedrag gaat het niet om een zaak (in ons voorbeeld de knikkers) maar om het beschadigen van een persoon.

 

Pesten (ook digitaal pesten)

Wat is pesten?


De pester heeft de bedoeling de ander te kwetsen.

Het herhaalt zich regelmatig   

Bij pesten is er een duidelijke slachtofferrol en een daderrol.

Pesten is zeer slecht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het slachtoffer.

Het slachtoffer kan volledig getraumatiseerd worden.

Trouwens pesten is ook slecht voor de pester, want ook hij ontwikkelt een manier van omgaan met andere mensen, die ervoor zorgt, dat hij 400% meer kans heeft om in de criminaliteit te komen.

Pesten is kindermishandeling tussen kinderen onderling!

Pesten is koud. De pester voelt geen warmte voor zijn slachtoffer en heeft geen respect voor hem of haar. Je ziet de ogen van een pester geen warmte uitstralen.

 

In Nederland worden gemiddeld 400.000 kinderen gepest, en 500.000 volwassenen.

 

Inleiding vormen van pesten

De vormen van pesten zijn helaas talrijk. Gebeurde “vroeger” pesten alleen in de werkelijke wereld, tegenwoordig nu vindt pesten zich ook steeds meer plaats in de
digitale wereld; het digitaal pesten (cyberpesten).


pesten in de werkelijke wereld

Vormen van pesten:

  • fysiek geweld als schoppen, slaan, spugen;
  • spullen afpakken en / of vernielen;
  • (in de groep) voor schut zetten;
  • bedreigen en / of chanteren;
  • alle inbreng van de gepeste als waardeloos bestempelen;
  • roddelen;
  • stalken;
  • schelden;
  • kleineren;
  • uitsluiten met spelen, bij partijtjes, met klassen rond gaan, e.d.;
  • negeren;
  • soms zelfs aanzetten tot zelfdoding.

 

Tips

  • Pesten bespreekbaar maken op school of de club.
  • Pesten niet pikken.
  • Pesten is helaas nog steeds niet echt strafbaar, maar stalken is dat wel. Zodra pesten ook stalken wordt, gaat de pester ook strafrechtelijk in de fout. Voor uw concrete situatie kunt u nformatie inwinnen bij een jurist en / of de politie Uiteraard is het aan te
    bevelen het pesten te doen stoppen via uitpraten / bespreekbaar maken.
    - Beledigen kan ook strafbaar zijn.



digitaal pesten

Is het pesten in de werkelijke wereld al vreselijk, bij digitaal pesten komt de pester ook nog eens,
de voorheen veilige omgeving, binnen via computer of telefoon. Voor een pester is deze vorm van pesten veiliger. Hij of zij heeft minder kans op afkeuring van de groep of blijft anoniem.

 

Vormen van digitaal pesten zijn o.a.:

  • schelden en anoniem bedreigen via e-mail, MSN of via SMS’jes;
  • virussen versturen naar de computer van de gepeste;
  • hacken van de computer;
  • vervelende foto’s van de gepeste op een website plaatsen (soms zelfs via hacken op de site van de gepeste zelf).

 

Tips school en ouders:

  • Bij plagen in de werkelijke wereld kun je zien of iemand het plagen leuk vindt. Men kan stoppen en excuses maken als een plagerij niet goed valt. Bij digitaal plagen kan de verzender de tekst als geintje bedoeld hebben, terwijl het bij de ontvanger keihard aankomt. Dit gegeven bespreekbaar maken met de kinderen.
  • Vraag aan kinderen regelmatig of ze wel eens vervelende teksten toegestuurd krijgen.
  • Uw kind kan ook degene zijn die vervelende teksten naar een ander stuurt! U kunt dit met uw kind bespreken.
  • U kunt de computer in de woonkamer zetten, zodat u het computergedrag van uw kind, en dat van de persoon aan de andere kant van de lijn, kunt volgen.
  • Bewaar alle vervelende e-mailtjes, SMS’jes en MSN-berichten. Ze kunnen later als bewijs dienen. Scholen kunnen soms met de informatie uit de tekst nagaan, bij wie het anoniem pesten vandaan komt. Soms kunnen verkeerd gespelde woorden, of vreemde zinsconstructies of apart woordgebruik naar de pester leiden.
  • E-mailtjes zijn na te trekken bij de provider. Doe aangifte bij de politie.
  • Op scholen kunnen e-mails vaak anoniem verzonden worden. De ICT-er kan achterhalen van welke computer de verzending plaats vond. Gecombineerd met roostergegevens kan nagegaan worden welke groep op een bepaald moment aan het computeren was. Hierdoor komt men dichter bij de pester.
  • Opgepast: een e-mailadres kan vervalst zijn. Een pest- e-mailtje van Hendrik van Boerenhaven, hoeft niet van Hendrik te ijn. Iemand kan zijn e-mailnaam misbruikt / vervalst hebben. Hendrik zou wel erg onvoorzichtig zijn om iemand te pesten met zijn eigen e-mailadres. Uiteraard weet u dan wel dat de pester Hendrik en de gepeste kent. Dat sluit weer een aantal mensen uit.

 

Tips voor kinderen:

  • meld vervelende e-mailtjes aan je vader / moeder of juf / meester;
  • print vervelende berichten uit als bewijs;
  • geef nooit zomaar privé-gegevens weg, zoals je naam, telefoonnummers, adres, naam of adres van je school,  sportclub, e.d. Overleg altijd eerst met een ouder of docent;;
  • meld bedreigingen altijd bij je ouders, leerkracht, chatboxmoderator;
  • blokkeer personen die vervelend doen.

    copyright Posicom / Theo Klungers
    Het artikel mag vermenigvuldigd en/of verspreid worden voor persoonlijk gebruik en voor scholen en instellingen met de bronvermelding = Posicom. Ook mag het artikel in zijn geheel en ongewijzigd in een link worden opgenomen en geplaatst op een website en/of sociale medium/media (bijvoorbeeld Twitter,linkin en facebook). Commercieel gebruik mag alleen na schriftelijke toestemming van Theo Klungers van bureau Posicom. 

© 1996 - 2017 Posicom te Weesp  Kvk (gooi en eemland): 32063590   -  Posicom voor het aanpakken,voorkomen en verwerken van pesten & cyberpesten.